"Viesbeer & Ratt.co" is een poppenanimatieserie concept ontwikkeld door animatieproducenten il Luster en animatiestudio Pedri Animation B.V..
Zij vroegen mij om de karakters voor dit serieconcept te ontwerpen.

Dit is de hoofdpersoon van de serie: Viesbeer.

Zo luidde zijn karakter omschrijving:

"In één van de huizen woont Viesbeer. Viesbeer is een luie teddybeer die
het liefst met een sigaar in zijn mond achterover ligt en op zijn mandoline
speelt. Maar, Viesbeer is ook uitvinder. Hij verzint de meest fantastische
apparaten voor de meest uiteenlopende problemen. Als de buurtbewoners
bij hem langskomen om een probleem op te lossen dan zet Viesbeer zijn
mandoline aan de kant, gaat achter zijn tekentafel zitten en zet het op een
denken. Na het denken, dat doorgaans nog geen vijf korte tellen duurt,
pakt Viesbeer een stuk potlood en begint te tekenen. En na een korte tijd
is de tekening klaar. Klaar voor het Dupliceer Masjien; het magische hart
van Viesbeers uitvinders laboratorium.

Viesbeer leeft in de toekomst. Hij is een echte probleemoplosser. Als hij
hoort dat er ergens een probleem is, vergeet hij de wereld om zich heen en
stort hij zich volledig op een oplossing voor dat probleem.

Steekwoorden:
- Levensgenieter (hij houdt van gemak) - Creatief - Niet dol op kinderen - Sigarenroker - Soms een beetje nors - Vrij eigenzinnig - Niet erg toegankelijk
maar wel hartelijk - Lui - Hooghartig (maar hij is geen aristocraat) - Gul"

Na goedkeuring van de ontwerpen maakte ik van elk karakter dat ik voor
de serie ontwierp een modelsheet. Hieronder zie je de modelsheets die
ik maakte voor Viesbeer en Dorre.


Vervolgens bouwde Pedri (www.pedri-animation.com) onderstaande pop.

 

Ook ontwierp ik voor de serie de belangrijkste vier decors. Hieronder zie je
het ontwerp dat ik maakte voor de uitvindmachine van Viesbeer:
Het Dupliceer Masjien.

De omschrijving van Het Dupliceer Masjien die ik ontving luidde als volgt:

"Voor het oplossen van de problemen in Vuilville wordt door Viesbeer altijd
‘Het Dupliceer Masjien’ ingeschakeld. Het staat in de geheime schuur van
Viesbeer, een kolossaal ding. Helemaal zelf gemaakt door Viesbeer toen hij
nog een jonge teddybeer van 22 was.

Het Dupliceer Masjien wordt van energie voorzien door een stoommasjien.
Deze stoommasjien is via allerlei buizen verbonden met elk los onderdeel
van het hele systeem. Als Ratt extra kolen op het vuur gooit kun je uit deze
pijpen de stoom zien ontsnappen. Een belangrijk onderdeel van het masjien
is de 'ziemeplaat'. Als Viesbeer hier zijn bouwtekening op legt, komt het
'blikkenoog' (gemaakt van Coca-Cola blikjes en een oude camera) een
elektrische foto maken. De inflitsing wordt getransporteerd via de gevoelige
plaat naar de centrale computer, de denkemasjien, die alles aanstuurt. Deze
computer is high tech maar dat zie je er niet aan af. De denkemasjien is
gemaakt van sinaasappelkist stukjes waar de printplaten en speakers aan
alle kanten uit hangen. Ergens zijn nog duidelijk video onderdelen te zien en
overal springen vonken uit als de denkemasjien in werking is.

Als de tekening in de computer is ingeladen, begint het hele Dupliceer
Masjien te brommen en te trillen. Lampen flitsen aan en uit en radertjes
piepen en knarsen. Ratt heeft, voordat de masjien werd aangezet de
benodigde onderdelen verzameld en op een hoop gegooid in de 'verander-
maarkamer'. Hier gaat de rotzooi nu langzaam bewegen en vervormen.
Langzaam maar zeker, onder een luid gesis en gepruttel verandert de berg
rotzooi in een nuttig apparaat. Animatie op z’n mooist !!

Tenminste...
Als alles goed gaat. En dat doet het niet altijd. Ratt wil bijvoorbeeld nog wel
eens de verkeerde materialen in de 'verandermaarkamer' leggen.
Maar wat nog veel vaker gebeurt is dat het Dupliceer Masjien zelf het een
en ander aan het aparaat verandert. Het Dupliceer Masjien heeft namelijk
een eigen willetje en dat eigen willetje is verdomd koppig en eigenwijs.
Daarnaast is het Dupliceer Masjien, tot ergernis van Viesbeer, ook nog
eens een practical joker, een lolbroek die graag geintjes in het apparaat
inbouwt. Een klein mankement waardoor iemand op zijn nummer wordt gezet.

Al met al kan gezegd worden dat het Dupliceer Masjien niet van gisteren is.
Zijn grapjes zijn vaak ook nog eens de moraal van het verhaal."

Tot slot het ontwerp dat ik maakte voor de woning van Viesbeer. Ik heb
geprobeerd deze vooral gezelligheid en gemoedelijkheid uit te laten stralen,
ondermeer door het gebruik van horizontale lijnen en de kleur bruin:

Bekijk de andere karakters van "Viesbeer & Ratt.co" via deze links:
Ratt, Dorre, Romboud, Mevrouw Smit, Lotte en Moe Zak.